No 6. decembra līdz 2. martam Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA būs skatāms 16. gadsimta meistardarbs – trīsdaļīgais pārnēsājamais altāris “Svētā Ģimene ar muzicējošo eņģeli, svētajām Katrīnu un Barbaru” – no PRADO Nacionālā muzeja (Madride) kolekcijas. Altāris ir izcils vēlīnās renesanses mākslas darbs, tā trīs daļas gadsimtu gaitā bija izklīdušas pa pasauli un tikai nesen ir atkal apvienotas un restaurētas, atgūstot sākotnējo krāšņumu un ikonogrāfisko vienotību.
“Sadarbībā ar PRADO muzeju un Borisa un Ināras Teterevu fondu piedāvājam Adventa laikā un Ziemassvētkos baudīt izcilu mākslas darbu. Projekts apzināti ir veidots laikā, kad tik ļoti nepieciešams līdzsvars un iekšējais miers, lai kaut nedaudz noņemtu trauksmi un nedrošību, ko izraisa agresija un karš. Arī pretī steigai un stresam, ko mēs paši radām ar iepirkšanās drudzi, piedāvājam “nesteidzīgi baudāmu mākslu”. Tas ir noteikts jēdziens, kas pēdējos gados parādījies mākslas muzeju vidē. Tādēļ šoreiz no PRADO esam atveduši tikai vienu, bet ļoti īpašu triptihu. Pēc gandrīz divsimt gadu ilgas nošķirtības PRADO muzejam izdevies atkal apvienot visas triptiha daļas un atjaunot altāri tā sākotnējā pilnībā, piedāvājot skatītājiem izbaudīt vēlīnās renesanses un manierisma laikmeta flāmu mākslas izcilību. Šīs gleznas izstāde Rīgā ir nozīmīgs kultūras notikums, kas sniegs apmeklētājiem iespēju ne tikai tuvināties augstas kvalitātes mākslas darbam, bet arī izprast Eiropas mākslas vēstures neskaitāmo stāstu un ietekmju šķautnes,” akcentē muzeja vadītāja Daiga Upeniece. Paralēli altāra ekspozīcijai notiks virkne pasākumu – lekcijas un koncerti, kas veltīti Adventa laikam.
Altāris “Svētā Ģimene ar muzicējošo eņģeli, svētajām Katrīnu un Barbaru” veidots aptuveni pirms 500 gadiem Antverpenē (Beļģijā) – vienā no tā laika ekonomiski plaukstošākajām pilsētām, kur ievērojamā naudas aprite veicināja strauju mākslas tirgus attīstību. Konkrēto triptihu pasūtīja Santakrusas klostera brāļi Segovijā (Spānijā), kur tas atradās trīs gadsimtus līdz pat Napoleona karu laikam. 19. gadsimta vidū PRADO krājumā tika uzņemtas divas daļas ar Sv. Katrīnu un Sv. Barbaru, taču centrālā daļa ar Sv. Ģimeni bija pazudusi. Tikai 2008. gadā muzejam izdevās Londonas izsolē iegādāties iztrūkstošo centrālo altāra fragmentu. Talantīgā, bet anonīmā meistara pārējie darbi atrodas dažādos pasaules muzejos, bet visvairāk – Frankfurtē.
Spānijas lielākais muzejs PRADO, kurš 2019. gadā nosvinēja savu 200. jubileju, ir viena no Eiropas bagātākajām un slavenākajām mākslas krātuvēm, kas radusies uz karaļnama kolekciju bāzes. Sākotnēji, pēc karaļa Fernando VII iniciatīvas, PRADO tika veidots kā nacionālās mākslas muzejs, bet laika gaitā spāņu mākslas kolekcijas tika papildinātas ar dažādiem izciliem citu Rietumeiropas skolu darbiem.
Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalsts šim īpašajam kultūras notikumam ir daļa no vienu miljonu eiro lielā ieguldījuma vērienīgās kultūras norisēs, gatavojoties fonda 15 gadu jubilejai un ir turpinājums ilggadējai sadarbībai ar muzeju. Iepriekš ar fonda atbalstu Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA 2017. gadā bija skatāma PRADO kolekcijas darbu izstāde “12 raksturi”, kas savulaik kļuvusi par vienu no apmeklētākajām izstādēm Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA un ieguvusi Latvijas Muzeju biedrības Gada balvu 2018 kā Gada mākslas izstāde. Ar fonda atbalstu muzejā notika arī tādas vērienīgas izstādes, kā franču kultūrai veltītā izstāde “Provansas valdzinājums” (2015) un itāļu mākslas darbu izstāde “Pašatklāsme. Tintoreto, Omars Galljāni, Lorenco Puljizi” (2021).